1- نگاه مثبت به امتحان   


متاسفانه بیشتر دانش آموزان از شنیـدن تاریخ امتحانات ناراحت و نگران و مضطرب می شوند و علت این اضطراب آنها این است که آنان با دید مثبت و سازنده به امتحان نگاه نمــی کنند و  از  امتـحان  به یک نوعی می ترسند ولی باید دانست که امتحان ، تعیین کننده ی درک دانش آموز در درس مورد نظر است و در واقع توانایی دانش آموز را مشخص می کند.

شما دانش آموزان باید این را باور کنید که:

- امتحانات نقات ضعف و قوت ما را مشخص می کند پس باید این فرصت را غنیمت شماریم و اگر در درسی ضعیف هستیم،

بیشتر روی آن کار کنیم و برای آن وقت بگذاریم و اگر  در  درسی قوی هستیم باید به همان روال که آن درس را می خواندیم ،

ادامه دهیم بدهیم.

- نمره های امتحان اصلاٌ نمره ی شخصیت ، قیافه ، رفتار و کردار ما نیست.

- امتحانات بهانه های خوبی برای مطالعه ی مرتب و جدّی ما هستـند ، ما باید از این محرک به خوبی استفاده کرده و مطالب را مرور کنیم.

- امتحانات صحنه های پرشور رقابت هستندو مابایدبا شرکت درامتحان بدانیم که درواقع وارد یک مسابقه ای بزرگ و حساس شده ایـم لذا باید سـعی کنیم که در این مسابـقـات پیروز شویم ، اگر احیاناٌ پیروز نشـدیم،نباید نا امید شویم زیرا « شکست ،نخستین گام پیروزی است » . باید از این جمله عبرت بگیریم و در رفع نقات ضعفمان بکوشیم تا پیروز گردیم. 

 

2- چگونه باید امتحان داد؟


برای اینکه یک امتحان منطقی و خوبی بدهید ، باید به نکات زیر عمل کنید این نکات به دو دسته تقسیم می شوند :

اصول و نکاتی که قبل از امتحان باید انجام شوند:

- با برنامه ریزی درس را خوانده باشید.

- سلامت جسمی و روحی یکی از مهمترین عوامل برای پیروز شدن در امتحانات است ، پس در نتیجه با خوراک مرتب و منظم و مناسب ، از بی حوصلگی و کسالت جلوگیری کنید ، حتی ورزش و نرمشی کوتاه قبل از امتحان برای شما مفید است.

- تا نیم ساعت قبل از امتحان هیچ درسی را نخوانید(چه درس مورد نظر برای امتحان باشدو چه درسی دیگر) زیرا کسانی که تا آخرین لحظه مطالعه می کنند و دست از خواندن بر نمی دارند ، در هنگام امتحانات ، آشفته می شوند و حتی از پاسخگویی سوالات ساده نیز باز می مانند.

- از همکلاسی ها و دوستانی که باعث اضطراب شما می شوند دوری کنید (در مواقع امتحان)

- بهترین شیوه ی مبارزه با ترس و اضطراب،آماده ساختن خودتان برای امتحان است پس باید چندین روز قبل از امتحان خودتان را برای درس مورد نظر آماده کنید و مطالب را به صورت مفهومی یاد بگیرید چون کسانــی که مطالب را حفظ می کنند در حقیقت زمینه ی فراموشی خود را محیا می کنند.

- در مرور و تکرار هر درسی وسواس به خرج ندهید و پس از مرور سریع دروس در شب قبل از امتحان ، زود تر استراحت کنید تا باخیالی آسوده ومطمئن به جلسه ی امتحان وارد شوید، بنابراین سعی کنید شب قبل از امتحان، زودتر بخوابید، خواب موجب فراموشی نمی شود، به خصوص اگر موضوعی را خوب یاد گرفته باشید. در این مورد تحقیقی انجام گرفته که نشان می دهد، دانش آموزان ،پس از 9 ساعت خواب توانسته اند دروسی را که خوانده اند، به راحتی به یاد بیاورند. و علاوه بر این مطالعات شتاب زده ی شب امتــحـان، قدرت تمرکز حواس را کم می کند و در درک و فکر شما اثر منفی می گذارد.

- هرگز به خیال صرفه جویی در وقت برای مطالع، از غذا خوردن و استراحت کردن صرفه نظر نکنید.

  اصول و نکاتی که در هنگام امتحان باید انجام شوند:

- به موقع و مجهّز در سر جلسه ی امتحان حاضر شوید.

- ابتدا باید تمام سوالات را خواند زیرا ذهن با سوالات آشنا شده و جواب سوالات را سریع پیدا می کند.

- تمام ابزار هایی که در امتحان مورد نیاز است با خود ببرید.

- مشخصات خودتان را روی برگه ی امتــحان بنویسید . متأسفانه  بسیاری از دانش آموزان به علت عجله، این مسأله ی مهم را فراموش می کنند.

- به سوالات دقت کنید و همواره آنها را درنظر داشته باشید، فقط به آنچه که خواسته شده پاسخ بدهید و از حاشیه رفتن بپرهیزید زیرا برای گرفتن یک نمره ی کامل فقط باید به آنچه که از شما پرسیده شده پاسخ دهید.

- در جلسه ی امتحان به کسی توجه نکنید که چه کسی می رود و یا چه کار می کند. از زود تـمـــام کردن مغرور نشوید و در دادن برگه ی امتحان عجله نکنید، یکبار با دقت، سوالها و پاسخها را مرور کنید تااگرچیزی جا گذاشته اید بنویسید.

- با خط خوانا بنویسید به طوری که تمام پاسخ ها قابل خواندن باشد.

- در صورتی که ورقه ی امتحان طولانی است، پس از مدتی که خسته شدید لحظه ای استراحت کنید و به مدت یک یا دو دقیقه چشمانتان را ببندید، این استراحت کوتاه، کارایی ذهن شما را افزایش می دهد.

- اگر سوالی را یاد ندارید وقت زیادی بر روی آن نگذارید، این سوال اعصاب شما را به هم می ریزد و به سراغ سوال بعدی بروید.